oleh

Mahathir Mohamad Resmi Menjadi PM Malaysia Setelah 15 Tahun Fakum

cMczone.com

Malaysia,(cMczone.com) – Sungguh Kamis, 10 Mei 2018 menjadi hari keramat bagi Tun Dr Mahathir Mohamad kerena Beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ketujuh setelah 15 tahun meninggalkan pentas politik. Namun apa yang pasti, semua maklum akan pencapaian sosok Tokoh yang berusia 92 tahun ini. Kehadiran beliau dilihat sebagai penyelamat dan pahlawan rakyat Malaysia.

Mahathir, lelaki yang mempunyai aura hebat ini dilahirkan pada 10 Juli 1925 di Lorong Kilang Ais, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah. Beliau sebelumnya dikenal sebagai Perdana Menteri keempat Malaysia yang menjabat selama 22 tahun dari tahun 1981 hingga tahun 2003. Lebih mesra kita panggil beliau dengan gelar Tun M, merupakan anak bungsu dari sembilan bersaudara dari pasangan Mohamed Iskandar dan Wan Tempawan Wan Hanapi.

Mahathir Mohammad, resmi menjadi Perdana Menteri Malaysia setelah mengucapkan sumpah jabatan di Istana Negara, Damansara, Malaysia, Kamis (10/5) malam.

cMczone.com

Dalam upacara pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri ketujuh negeri jiran tersebut, ia tampak didampingi istrinya Siti Hasmah serta para pemimpin partainya dalam koalisi Pakatan Harapan di antaranya Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wan Azizah Wan Ismail besera anak yang juga wakilnya, Nurul Izzah Anwar.

Dengan dilantiknya Mahathir, ia menjadi sosok tertua yang menjabat kepala pemerintahan. Ini bukanlah pertama kali Mahathir menjabat PM. Ia pernah menjabat kepala pemerintahan negara federal tersebut kurun waktu 1981-2003.

Sementara itu di luar Istana Negara, ramai warga yang menyambut pelantikan Mahathir. Mereka memadati kawasan sekitar Istana Negara seraya mengibarkan bendera partai, umumnya PKR, dan berteriak, “Reformasi! Reformasi!

“Yang Mulia menantikan untuk bekerja bersama Tun Dr Mahathir dan pemerintahannya untuk bangsa dan rakyat kita yang lebih baik,” demikian ungkapan dalam pernyataan resmi Istana Negara yang ditandatangani Pengawas Rumah Tangga Istana Negara Dato Wan Ahmad Dahlan.

Menanggapi hasil pemilu, Mahathir sebelumnya mengatakan seorang perdana menteri ditunjuk oleh koalisi yang memenangkan pemilu, yaitu Pakatan Harapan. Sesuai dengan hasil hitung cepat kemarin, PH memenangkan mayoritas dengan meraih lebih dari 112 dari 222 kursi parlemen. Momen pemilu kali ini menjadi tonggak sejarah bagi Malaysia karena untuk pertama kalinya rezim Barisan Nasional digulingkan sejak merdeka. (red.)

Komentar

Berita Lainnya